تدابیر مختلف در طول زمان برای برخورد با جرم و بینظمی اتخاذ شده است.
جز معدودی از کشورهای اسلامی که به تبعیت از سیستم جنایی اسلام توجه قابل توجهی به تدابیر متنوع پیشگیرانه داشتهاند، در سایر ملل، این تدابیر صبغه واکنشی و سرکوبگرانه داشته و به شکل مجازات ظاهر و از طریق سیستم عدالت کیفری اعمال میشده است.
اقدامات پیشگیرانه نیز در طول زمان کارآمدی خود در
با وجود این، تگذاران به دلیل کمبود منابع ناگزیر از انتخاب اقتصادیترین آنهایند.
در این وضعیت، تحلیل اقتصادی از یک سو با ارزیابی هر یک از جرایم، هزینههای آنها را مشخص میکند تا جرایمی که هزینه آنها برای جامعه سنگین است در اولویت برنامههای پیشگیری قرار گیرند و از سوی دیگر، برنامههای مختلف پیشگیری را که قابلیت اجرایی دارند، ارزیابی هزینه- فایدهای میکند تا برنامهای انتخاب شود که در مقایسه با سایر برنامهها کارایی اقتصادی بیشتری دارد.
در نظام حقوقی ایران، بند ۵ اصل ١۵۶ قانون اساسی پیشگیری از جرم را از وظایف قوه قضاییه دانسته است.
در پژوهشهای پیشگیری که در ایران انجام شده است، کمتر به تحلیل اقتصادی برنامههای پیشگیری از جرم علی رغم اهمیت آن پرداخته شده است.
این مقاله سعی دارد با تبیین اهمیت تحلیل اقتصادی
در جرم شناسی به این مجرمان «جنایتكاران یقه سفید» میگویند.
مردم با ملاحظه این گونه افراد و سكوت دستگاه قضایی در مورد آنان اعتقاد و اطمینان خود را نسبت به عدالت و قانون از دست میدهند.
آنان تصور میكنند قانون پناهگاه افراد متنفذ و هرزهای است كه با ظاهری آراسته ارزشهای اخلاقی و قانونی را زیر پا میگذارند.
در جامعهای كه این نوع بی اعتمادی در بین مردم شایع و رایج گردد و مردم قاضی درونی( وجدان) خود را نادیده انگارند، اعمال ضداجتماعی و جرایم اموری عادی قلمداد میگردند.
منبع :
بازاریابی رابطه مند و مدل های آن