ازینرو اطلاع مداوم از وضعیت بازار و كیفیت و كمیت محصولات رقبا و همچنین سیستمها و روشهای انجام كار آنها برای هر موسسه و شركت رقیب ضروری و اجتنابناپذیر است تا ضمن اینكه از مزیتها و ویژگیهای برتر رقبا الگوبرداری میكنند، خود را به وضعیت بهتری نسبت به آنها برسانند.
بر این اساس الگوبرداری( Benchmarking) روشی سیستماتیك است كه سازمانها بوسیله آن میتوانند فعالیتهای خود را براساس بهترین صنعت یا سازمان اندازهگیری و اصلاح كنند؛ این روش با فراهمسازی چارچوبی برای سازمانها كه بوسیله آن فعالیتهای بهترین سازمان مشخص گردیده است و تشخیص وجوه تمایز سازمان موجود با بهترین سازمان، نشان میدهد كه چگونه میتوان شكافهای موجود را پر كرد.
بر این اساس الگوبرداری( Benchmarking) روشی سیستماتیک است که سازمانها بوسیله آن میتوانند فعالیتهای خود را براساس بهترین صنعت یا سازمان اندازهگیری و اصلاح کنند؛ این روش با فراهمسازی چارچوبی برای سازمانها دارد که بوسیله آن فعالیتهای بهترین سازمان مشخص گردیده است و تشخیص وجوه تمایز سازمان موجود با بهترین سازمان، نشان میدهد که چگونه میتوان شکافهای موجود را پر کرد.
این روش با فراهم سازی چارچوبی برای سازمانها كه بوسیله آن فعالیتهای بهترین سازمان مشخص گردیده است و تشخیص وجوه تمایز سازمان موجود با بهترین سازمان نشان میدهد كه چگونه میتوان شكافهای موجود را پر كرد.
الگوبرداری( BENCHMARKING) روشی سیستماتیك است كه سازمانها بوسیله آن میتوانند فعالیتهای خود را براساس بهترین صنعت یا سازمان اندازه گیری و اصلاح كنند.
این روش با فراهم سازی چارچوبی برای سازمانها كه بوسیله آن فعالیتهای بهترین سازمان مشخص گردیده است و تشخیص وجوه تمایز سازمان موجود با بهترین سازمان نشان میدهد كه چگونه میتوان شكافهای موجود را پر كرد.
الگوبرداری به واقع ابزاری برای بهبود مستمر است و میتواند توسط انواع سازمانهای تولیدی و خدماتی به كار گرفته شود.
این روش را با نامهای الگوگیری و الگوبرداری نیز میشناسند.
منبع :
بازاریابی رابطه مند و مدل های آن